. Elfag - fagstoff innen elektro, humor og almenn interresse
Søk i bloggen!
Loading Searchbox

Skrevet 15.03.2016 kl.08:47. Ligger i kategorien Blogg

4


Derfor vant bensinen!


De første El-biler

 

 

 

 

 

 

 

Rundt 1900 begynte biler å bli riktig så populære i USA. Det fantes bensinbiler, damp biler og elektriske biler, og mest populære var Elbilen. El bilen var pålitelig, støyet og luktet lite sammenlignet med bensinbilen, Startet raskere og hadde lenger rekkevidde enn dampbilen som måtte fyres opp og som måtte etterfylles med vann etter kort distanse. 

Først i Norge var Staværn Bilfabrik som produserte i 1919 ca. 10 elektriske lastebiler

Med bedre landeveier kunne bilen kjøre ut av byene, og rekkevidden fikk stor betydning. Dessuten kom Fords svært billige biler bare med bensinmotor. Etter hvert gjorde elektriske startere 
også den tunge håndsveiven overflødig.

Tommas Edison var en ivrig forkjemper for Elbil, og det ble gjort forsøk på å monopolisere drosjetrafikken med standardiserte Elbiler. Edison startet fabrikasjon av  NiFe  akkumulatoren (egentlig en variant NiCa med jern som var billigere enn Ca) nettopp med tanke på drift av Elbil. For by og lokaltrafikk var Elbilen ideell. 

Så hvorfor forsvant Elbilen for så å  bli borte i nesten 100 år? 
Det kunne jo virke som noen slo av strømmen, og det var vell det som nærmest skjedde. 

Edison benyttet likestrøm (DC) i sine distribusjonsnett, men en konkurrent, Westinghouse, hadde hørt om vekselstrøm (AC) i Europa.  Westinghouse importerte transformatorer fra  Gaulard-Gibbs i Frankrike og AC Generatorer fra Siemens og startet å bygge ut et AC distribusjonsnett i Pittsburgh. 

Dette var starten på «strømkrigen», på den ene siden Edison som kjempet for DC (på grunn av sine mange patenter) på den andre siden Tesla som Westinghouse hadde leiet inn i forbindelse med introduksjon av 2(3) faset AC. (note 1.)

Tesla hadde funnet opp prinsippet med det roterende magnetfelt og den børsteløse AC motoren alt i 1883. Tesla utviklet hele systemet med distribusjon og transformatorer for 60Hz AC som benyttes i USA. Striden mellom Edison og Tesla kalles «strøm-krigen» og var bitter. Edison designet f.eks den elektriske stol for å vise hvor farlig AC var.

Elbilens akkumulator må lades med likestrøm og batteripakkene ble tilpasset DC distribusjonsnettets spenning. Når DC nettet forsvant var infrastrukturen i praksis borte. Halvleder teknologien lot vente på seg og det ble dyrere og vanskeligere å lade batteriene, men DC var i bruk i mange byer temmelig lenge, i sentrale deler av Manhatten helt til 2005 for elevator drift.

Det kan derfor virke ironisk at Tesla får en Elbil oppkalt etter seg, men det er vell fortjent, nå har teknologien tatt igjen hans ideer og transistorteknikk gjør det nå mulig å kjøre hans 2(3) (note 1.)fase AC motor på strøm fra batterier.

Eneste som kan gjøre at El-bil blir like populært som bensinbil, det er om den kan brukes på samme måte. Batteriene varer mye lengre og den kan brukes til mer enn by-bil.

Tiden vil vise, eller vil dette bare bli et nytt misslykket forsjøk?

Moderne El-biler


 


 

 

4 kommentarer

Finner ingen innlegg om impulsrele :'(

Skrevet 09.05.2016 kl.02:28
Anonym: får se om jeg får laget det da

Skrevet 11.05.2016 kl.17:20
hyggelig lesning

Skrevet 18.05.2016 kl.09:44
Bjørn-Eriks blogg: Takk for hyggelig kommentar ??

Skrevet 18.05.2016 kl.16:57



Velkommen! Takk for at du valgte å stikke innom her, det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen et spor før du drar igjen. Legg meg gjerne til som venn på blogg.no og liker gruppen på facebook


Følg oss på facebook!





Støtt elfag.blogg.no med en liten donasjon. Vi ønsker å vidreutvikle bloggen. Om alle som leste dette donerte 40kr så ville dette dekket kostnadene ut året.


Push to mail me

Email me


Nyeste innlegg

















Hva synes du skal plasseres her i margen? Er din web side så spennende at den fortjener en plass her? Har du andre forslag? Send mail med forslag.

hits