Derfor vant bensinen!

De første El-biler

 

 

 

 

 

 

 

Rundt 1900 begynte biler å bli riktig så populære i USA. Det fantes bensinbiler, damp biler og elektriske biler, og mest populære var Elbilen. El bilen var pålitelig, støyet og luktet lite sammenlignet med bensinbilen, Startet raskere og hadde lenger rekkevidde enn dampbilen som måtte fyres opp og som måtte etterfylles med vann etter kort distanse. 

Først i Norge var Staværn Bilfabrik som produserte i 1919 ca. 10 elektriske lastebiler

Med bedre landeveier kunne bilen kjøre ut av byene, og rekkevidden fikk stor betydning. Dessuten kom Fords svært billige biler bare med bensinmotor. Etter hvert gjorde elektriske startere 
også den tunge håndsveiven overflødig.

Tommas Edison var en ivrig forkjemper for Elbil, og det ble gjort forsøk på å monopolisere drosjetrafikken med standardiserte Elbiler. Edison startet fabrikasjon av  NiFe  akkumulatoren (egentlig en variant NiCa med jern som var billigere enn Ca) nettopp med tanke på drift av Elbil. For by og lokaltrafikk var Elbilen ideell. 

Så hvorfor forsvant Elbilen for så å  bli borte i nesten 100 år? 
Det kunne jo virke som noen slo av strømmen, og det var vell det som nærmest skjedde. 

Edison benyttet likestrøm (DC) i sine distribusjonsnett, men en konkurrent, Westinghouse, hadde hørt om vekselstrøm (AC) i Europa.  Westinghouse importerte transformatorer fra  Gaulard-Gibbs i Frankrike og AC Generatorer fra Siemens og startet å bygge ut et AC distribusjonsnett i Pittsburgh. 

Dette var starten på «strømkrigen», på den ene siden Edison som kjempet for DC (på grunn av sine mange patenter) på den andre siden Tesla som Westinghouse hadde leiet inn i forbindelse med introduksjon av 2(3) faset AC. (note 1.)

Tesla hadde funnet opp prinsippet med det roterende magnetfelt og den børsteløse AC motoren alt i 1883. Tesla utviklet hele systemet med distribusjon og transformatorer for 60Hz AC som benyttes i USA. Striden mellom Edison og Tesla kalles «strøm-krigen» og var bitter. Edison designet f.eks den elektriske stol for å vise hvor farlig AC var.

Elbilens akkumulator må lades med likestrøm og batteripakkene ble tilpasset DC distribusjonsnettets spenning. Når DC nettet forsvant var infrastrukturen i praksis borte. Halvleder teknologien lot vente på seg og det ble dyrere og vanskeligere å lade batteriene, men DC var i bruk i mange byer temmelig lenge, i sentrale deler av Manhatten helt til 2005 for elevator drift.

Det kan derfor virke ironisk at Tesla får en Elbil oppkalt etter seg, men det er vell fortjent, nå har teknologien tatt igjen hans ideer og transistorteknikk gjør det nå mulig å kjøre hans 2(3) (note 1.)fase AC motor på strøm fra batterier.

Eneste som kan gjøre at El-bil blir like populært som bensinbil, det er om den kan brukes på samme måte. Batteriene varer mye lengre og den kan brukes til mer enn by-bil.

Tiden vil vise, eller vil dette bare bli et nytt misslykket forsjøk?

Moderne El-biler


 


 

 

Visste du at Elbiler var populært for over hundre år siden?

Elektrofagarbeider med stor respekt for faget. Liker interiør, design og ingeniør prosjekter. Synes det er morsomt med elektronikk og er en oppfinner på hobbybasis.
Posts created 336

4 thoughts on “Visste du at Elbiler var populært for over hundre år siden?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top