Denne uken har vi hatt oppgave i kabling. Vi fikk utdelt et brett hvor vi skulle sette fast en grønn veggboks og en vanlig veggboks. Vi skulle bruke TP-kabler og lage patche-kabler med RJ 45 plugger. Dette er den morsomste oppgaven så langt, synes jeg!

Først startet jeg med å koble en TP-kabel i en veggboks. Her satt jeg fast ledningene inne i TP-kabelen med et kroneverktøy. Jeg måtte passe på at fargekodene stemte og at jeg fulgte  B-standarden (som er mest vanlig i Europa).

 

Deretter koblet jeg en TP-kabel i en grønn plugg (som jeg deretter plugget i en annen veggboks(grønn veggboks)). Denne satt jeg fast på samme måte som i den andre veggboksen, unntatt at jeg ikke brukte kroneverktøyet.

 

Jeg monterte alt på et kvadratisk brett. Slik så det ut da vi fikk alt.

 

Slik ble det seende ut etter veggboksene ble montert på. Her ser dere to veggkontakter. Veggkontakten til venstre brukes mest i hjem, mens veggkontakten brukes mest i skoler og bedrifter. Den til høyre festes på skinner som går langs veggen/taket.

 

 Jeg satt RJ-45 plugger (som er den mest brukte typen ethernet) på TP-kabler . Her satt jeg fargene inn i riktig rekkefølge (B-standard), til slutt brukte jeg en RJ-45 krympetang for å sette den fast på kabelen.

 

 

RJ-45 hann plugg ferdig terminert på cat5 kabel

 

Koblet til patchepanel. Et patchepanel brukes til å terminere inngående og utgående signaler. Her måtte jeg også sette fast riktig farger på riktig sted og bruke b-standard. Satt fast ledningene med et kroneverktøy her også.

 

 

Slik ble sluttresultatet!  Nå er TP-kabel koblet både inn og ut med patchepanel. To TP-kabler er skjult bak skinner for penest mulig utseende. Til slutt testet vi alt med en  cat5 kabeltester

 

Under kan dere se noen eksempler på hvordan det bør se ut og hvordan det absolutt ikke skal være.

 

Koble datakabel cat5

Elektrofagarbeider med stor respekt for faget. Liker interiør, design og ingeniør prosjekter. Synes det er morsomt med elektronikk og er en oppfinner på hobbybasis.
Posts created 336

7 thoughts on “Koble datakabel cat5

  1. Det hadde jeg lærte så jeg har datainteresse og jeg har lærte på skolen, jeg vokst opp med data på skolen, så jeg har datainteresse PGA asperger, jeg er veldig konsertert, så jeg fikk bra kompetanse på data

      1. Hei 🙂 Her tar du veldig feil. Det er faktisk en essensiell viktighet at de ulike lederne/parene i kabelen kommer på korrekt posisjon i kontaktene. Dette er fordi BASE-T standarden bruker noe som heter “differensiell signalering” (https://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signaling) som er grunnen til at kabelen har det som heter “twisted pair(s)”. Derfor for at det ikke skal virke mot sin hennsikt, er det et kriterium at man opprettholder posisjonene til de ulike parene i ledningene. Dette blir mer og mer viktig, jo høyere hastigheter vi får og jo flere kabler som er buntet sammen og jo mer “støykilder” som er i nærheten av anlegget.

  2. Noen kloke hoder her?
    Nettkabel og hastighet mellom to hus med gammel 12 ledet utvistet kabel.

    Har fiber med 20/20. Cat 5 inni hus en. To 12 leder jordkabler (fettfyldt kobber stiv enleder) ligger mellom hus en og hus to ca. 30 meter.
    Før jordkabelen i hus en måles ca. 19/19 og det 50 meter etter fiberboksen.
    Koblet opp med ett par fra den ene jordkablen og ett par fra den andre (med tanke på støy) – henholdsvis til pin 1og 2 og 3 og 6 fra den andre kabelen.
    Resultat etter jordkabelen 10/10.
    Spørsmål er om noen kan si om det ville hjulpet å legge inn flere par i kontakten J45 ? eller om den gamle kabelen er begrensingen i seg selv ? Har oppfattet at 10/100 mgbp kun bruker fire ledere!

    Setter pris på svar 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top