Vil dele en erfaring jeg har gjort meg og det er at jenter er minst like flinke som gutta og de eneste ulempen deres er at de ” kan ” være fysisk mindre sterkere. Hva gjør det!? Hvor ofte blir ikke en lærling brukt for å hjelpe eller utføre tyngre løft for elektrikere.

Skru en stikk koble en 3p bryter trengs ikke kraft, derfor er jenter også vel verd i yrket.

Ikke mange år siden ( på voksenopplæring ) kom ei modell vakker jente inn i klassen for hun ville ta el faf. Alle tenkte at hu ikke ville klare det, for hun kunne også virke som ei som ikke visste om skrutrekker en gang.

På den praktiske eksamen ” VG 2 ” viste det seg at hun ( fikk vanskeligste oppgave også)

ikke nok med dette hun gjorde alt perfekt, praktiskt som muntlig. Igjennom hele skole året så viste hun alle andre hvem som faktisk var sterkest i faget i den klassen og det var jo morro 🙂

 

Stå på jenter, faget trenger dere.

 

P.s Var bare i gamle dager ei kvinne kun kunne gjøre husarbeid, så feil de tok.

Jenter i El-fag

Elektrofagarbeider med stor respekt for faget. Liker interiør, design og ingeniør prosjekter. Synes det er morsomt med elektronikk og er en oppfinner på hobbybasis.
Posts created 336

17 thoughts on “Jenter i El-fag

  1. Først vil jeg si, utrolig bra blogg!
    Mye nytt og interessant for meg og veldig fint å lese på om jeg trenger å friske opp hukommelsen 🙂
    Har ikke helt følelsen av at de trenger meg, nei.
    Gledet meg så utrolig mye til å bli lærling, for utplasseringen var så spennende.
    Prøvd å finne lærlingplass i 3mnd, men alle hadde visst tatt inn/ikke skal ta inn, der jeg har mulighet til å komme meg på jobb(har ikke lappen)
    Men en vakker dag sa Bravida til meg at de kunne ta inn flere lærlinger om de fikk den store sykhusjobben.
    Jeg har ventet i ca 2mnder nå, ringt ca 1 gang hver uke for å høre hvordan det går, fordi jeg virkelig vil det her og vil at de skal forstå at jeg er seriøs og vil dette!
    Så endelig for en uke siden fortalte de at de hadde fått den jobben da, og siden de ikke hadde spurt og jeg er så ivrig, så sa jeg at jeg gjerne kan komme innom en tur snart og hilse på!
    Men han kunne ikke si noe mer da. Og alle de andre gangene han sa: Hvis det skjer noe, så tar jeg kontakt.
    Det har ikke skjedd èn gang de månedene jeg har ringt, aldri blitt kontaktet eller fått vite hva som skjer, om du skjønner.
    Hurra.
    (Håper jeg får lærlingplass der fordet da, men føler ikke helt den der med at faget trenger meg)

  2. El: Takk for det. Det er mange bedrifter som er utrolig respektlaus når det gjelder det med å gi svar osv, om det så er negativt svar så bør de gi beskjed. Håper du kommer inn snart da og at du får en god lærlingeplass for da blir det mye spennende jobbing og da blir ting topp. Husk, ikke være redd for å be om hjelp osv. Viktig å si i fra om det er ting du reagere på. Tar ikke bedriften deg seriøst så bruk opplæringskontoret og evt fylkeskommunen siden det er de som har hoved amsvaret for lærlingene. Masse lykke til, og spørr om det er noen ting du lure på og evt trenger hjelp med 🙂

  3. Håper jeg også, har gledet meg så lenge. Pleier ikke å ha noe problemer med å spørre i hvertfall, tror jeg var den eneste i klassen som tørte det ifjord, “siden jeg er jente gjør det ikke noe” 🙂
    Tar det meste med humør, gått to år med bare gutter i klassen, skal si/gjøre ganske mye for at jeg blir irritert 😉
    Tusen takk for støtten, skal gjøre mitt aller beste når jeg får plass en gang (snart håper jeg) 🙂

  4. El: Klarte du 2 år på skole, så vil praksisenn gå greit også. Skal støtte deg når det trengs:)

    Flytt til trondheim, her er det satt av plasser for jenter. Husk og søke på bedriften på google slik at bedriften ikke er en dårlig bedrift. Dette finner du på mitt anbud.no og anbefalt.no. Har de mye klager fra kunder om at de ikke er seriøs osv og har lov skår, så kan det tyde på at dette er en elendig lærlingebedrifg. Da bedriftene yter bedre til kunder enn lærlinger (ofte er det sånn)
    Stå på, ikke gi opp før det ordne seg:)

  5. Hehe, fint i Trondheim!
    Men har akkurat fått tilbud om lærlingplass hos en annen avdeling til Bravida, så det har ordnet seg 🙂

  6. El: Har du?? Så bra da, da er den bekymringgen over. Nå kommer du i en bedrift som er et stort AS og derfor passer de litt mere på regler og lover, osv. Men husk, si i fra etter 6mnd ( PÅ den obligatoriske samtalen lederen skal ha med deg, nettopp for å høre hva du synes du trenger, hvor langt duu har kommet. Lykke til da. Er no her jeg, så spørr om det er noe 🙂

  7. El: Forstår jeg godt 🙂

    Må få høre hvordan det går da:)
    Takk for besøkene. Skal begynne og oppdatere mye mere regelmessig og mye relevandt fagstoff 🙂

  8. må først å fremst få si att dette er en utrolig bra blogg 🙂 Går siste året elektro nå, og har gått begge årene som eneste jente, og jeg stortrives. Fikk meg lælingeplass nårr jeg allerede var 14 år, fordi jeg viste stor interesse når jeg var på utplassering, og dette fikk meg til å ende opp på elektro. Oppfordrer flere jenter til å søke elektro 🙂

  9. Anonym: Takk for det 🙂 Var godt og høre at du har hatt det klart så lenge da. Godt å se at flere jenter begynner, og vi ønsker flere velkommen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top