VEDLIKEHOLD AV ELEKTRISKE MOTORER

Elektriske motorer er enkle i oppbygningen, men de er allikevel avhengige av vedlikehold for å kunne fungere feilfritt.

Det eneste bevegelige delen i motoren er rotoren. Den er opplagret i rullingslagre eller glidelagre. Lagre trenger smøring for å fungere normalt. Siden motoren omsetter energi til arbeid, utvikles det også varme som må bort.

Det daglige ettersynet har stor betydning for at motorene skal fungere uten feil. Vi kan se og høre på motoren når den går, og vi kan kjenne på motoren om temperaturen er for høy. Luktesansen er også en god hjelper. En motor som er i ferd med å bli overopphetet, vil avgi en lukt som ikke er til å ta feil av. Lagre som begynner å bli slitte vil også kunne høres når vi bruker en skrutrekker som hjelpemiddel. 

Det er også viktig å kontrollere at alle tilkoblingsskruer er fast tiltrukket. På grunn av de vibrasjonene som er ombord kan disse løsne. Løse kontaktre vil føre til dårlige elektriske forbindelser. Det kan oppstå gnistdannelser som gir brannsår i kontaktene. I en dårlig elektrisk forbindelse vil det også utvikles varme som kan skade kabler og ledninger. I verste fall også være årsak til brann.

Motoren må også være fast tilskrudd i festene. Dersom festeboltene løsner, vil motoren bevege seg i forhold til koblingen til det utstyret som skal drives, og opprettingen vil bli feil. Dette kan føre til skader på koblingen og på det drevene utstyret. Det kan også føre til at motoren arbeider tyngre dersom koblingen eller det drevene utstyret skades.

10.2.1 Rengjøring

Rengjøring av motoren er ikke bare for at motoren skal se ordentlig ut. Det har stor betydning for varmeavgivningen at det ikke er et lag med smuss og støv både innvendig og utvendig, som isolerer motoren og hindrer varmeavgivningen.

En god rengjøring vil sikre god kjøling, slik at ikke spolene blir overopphetet. Overoppheting vil skade isolasjonen og forårsake kortslutninger og jordslutninger. Dermed vil motoren være havarert, og må tas ut for reparasjon. Dette kan være en vanskelig operasjon ombord. Vikling av motorene gjøres i dag på spesialverksteder.

Rengjøringen kan vi gjøre med en støvsuger dersom vi kan komme til med den. Dette er den beste metoden for å fjerne løstsittende støv og skitt. En annen metode er å “blåse” motorene. Da blåser vi med trykkluft. Fjerner vi støv og skitt på denne måten, må lufta være tørr og rein. Fuktighet i lufta kan bli igjen inne i motoren, og faste partikler kan blåses inn i spolene og skade isolasjonen. Et nøye vedlikehold kan i så fall ende med havari av motoren. Brukes det trykklyft, må ikke trykket være for stort, og ikke over 6 bar. Lufta som brukes bør helst filtreres.

Det går også an å bruke en tørr børste og lofrie kluter. Dette kan være gode hjelpemidler. Til reingjøringen av kommutatorer og sleperinger må pussegarn og smergelpapir må ikke brukes. Smergelen inneholder ledende partikler, som løsner når under bruk og kan bli igjen og være årsak til kortslutninger.

10.2.2 Tørking

For å unngå at isolasjonsmotstanden reduseres, må viklingene i motoren være tørre. I en motor som er i drift vil ikke dette være noe problem. I spolene vil det utvikles varme, som driver fuktigheten ut innenfra i viklingene. Dette er den beste måten vi kan holde motorene tørre.

En motor som står i kortere eller lengre perioder, vil trekke til seg fuktighet, og det dannes kondensat. Dette må tørkes ut. Mindre motorer kan vi kjøre tørre med jevne mellomrom. Er det for eksempel motorer som står stand by, bør dette veksles på, slik at begge eller alle motorene blir kjørt.

For større motorer monteres det ofte varmeelementer som kobles inn og ut automatisk når motoren står. Undre drift må inn og utkoblingen av varmeelementene kontrolleres, slik at de ikke tilfører ekstra varme til motoren.

Dersom isolasjonsmotstanden i motoren er så lav at det ikke er tilrådelig å kjøre motoren, må den tørkes kunstig. Dette kan gjøres ved å plassere varmeovner under motoren, eller allerhelst blåse tørr, oppvarmet luft gjennom den.

Har motoren blitt utsatt for sjøvann, må den spyles godt med ferskvann før den tørkes, slik at det ikke er rester av salt igjen inne i viklingene.

10.2.3 Lagre

I kortslutningsmotorene er det lagrene som er utsatt for slitasje. Sleperingsmotorene har sleperingene og børstene i tillegg. Lagrene er som regel kule- eller rullelagere, som må kontrolleres med jevne mellomrom. Dette er ekstra viktig ombord på skip og platformer, fordi her vil de være ekstra utsatt for vibrasjoner. Vibrasjoner er en kilde til stor slitasje, spesielt på lagere som står i ro. Da vil de samme rullelegemene være utsatt for belastning hele tiden, og ta opp vibrasjonene. I et rullingslager er anleggsflatene små, slik at vibrasdjonsbelastningene blir ekstra store. Når motoren startes, kan vi risikere at lageret havarerer.

 

Når lagerene skal kontrolleres, kan vi i første omgang gjøre dette med en skrutrekker eller et stetoskop, som vi lytter på lageret med. Det skal ikke være noen ulyder eller knepp. Er lageret dårlig, må det skiftes.

En elektromotor er konstruert med så litet luftgap mellom stator og rotor som mulig for å få så gode elektromagnetiske forhold som mulig. Dersom lagerslitasjen blir stor, kan vi risikere at rotoren “subber” i feltet. Dette kan føre til at isolasjonen slites og vi får jordslutninger i motoren, og den “brenner”.

 

Lagerene i motoren er plassert i endedekslene til motoren. Av og til kan ytterringen i lageret begynne å rotere i huset. Dette vil raskt føre til stor slitasje, med fare for at rotoren skal komme i kontakt med statorviklingene. Det samme kan av og til skje med innerringen. Rotorakselen kan begynne å rotere inne i innerringen, og både innerringen og akselen blr utsatt for slitasje. I tillegg vil vi kunne få en ekstra oppvarming av lageret som kan føre til at lageret blir ødelagt.

Kule- og rullelagere smøres når de settes inn. Når de har gått ut driftstiden, tas de ut og renses og smøres på nytt. På enkelte motorer er det smørenipler på lagerene. Disse kan være problematiske å smøre. Et lager som blir oversmørt, kan gå varmt og kaste ut fett inn i mellom viklingene og ødelegge isolasjonen.

På store motorer kan lagerene være glidelagere som må smøres. Som regel er dette plaskesmøring. Oljestanden i lagerhuset må kontrolleres regelmessig.

 

10.2.4 Sleperinger og børster

I motorer som er utstyrt med sleperinger og børster, vil det være et behov for særlig ettersyn. Børstene skal ligge an mot sleperingene, slik,at det blir en strømoverføring til rotoren. For å sikre dette er blir børsten holdt på plass av en fjær, slik at den klemmes mot sleperingen. Børsten skal ha et bestemt trykk. Dette er avhengig av børstetypen, flaten og maskintypen. Hva som er det riktige trykket oppgis av motorleverandørenm.

 

Er børstetrykket for litet, vil vi få en dårlig kontakt, som fører til gnistdannelser og sår i både børstene og sleperingene. Er trykket for stort, vil vi unormal slitasje av børstene og sleperingene.

Ved riktig børstetrykk vil det også være en slitasje på børstene. Disse kan vi relativt enkelt skifte ut med nye. Det er viktig at kullmaterialet i børstene er riktig, og tilpasset materialet i sleperingene. Børstetypen bør være den som er foreskrevet fra motorleverandøren.

Når børsten kontrolleres eller skiftes, må vi passe på at den ligger an med hele flaten.

 

For å tilpasse nye børster til sleperingen, kan vi gjøre dette med et sandpapir.

 

Det er viktig at tilpasningen gjøres med sandpapir og ikke smergelpapir. Smergelstøv kan sette seg fast eller komme inn i mellom viklingene redusere isolasjonsmotstanden.

Er det sår i sleperingene, må de dreies eller slipes ned for å få en jevn overflate.

 

Vedlikehold av elektriske motorer

Elektrofagarbeider med stor respekt for faget. Liker interiør, design og ingeniør prosjekter. Synes det er morsomt med elektronikk og er en oppfinner på hobbybasis.
Posts created 336

2 thoughts on “Vedlikehold av elektriske motorer

  1. Всем привет
    Доктор посоветовала
    препараты для лечения Артрита

    [url=https://velpanex.ru/shop/30/desc/laronib]Laronib (Ларотректиниб) – Ларониб (Larotrectinib) – аналог Витракви цена[/url]

  2. Ogłoszenia pożyczki prywatne, aktualne prywatne oferty kredytowe.

    Od dawna można zaobserwować w różnych serwisach anonse typu : Dam pozyczkę prywatną również przez internet.

    Dziś to całkiem powszednie ogłoszenie umożliwiające znalezienie pożyczki prywatnej. Pożyczki prywatne wpisały się już w rynek pożyczkowy na stałe.
    Odnalezienie właściwej pożyczki prywatnej wbrew pozorom nie jest bezproblemowe.

    Warto użytkować z stron, które skupiają się na zamieszczaniu ogłoszeń od prywatnych pożyczkodawców.

    Jednym z większych serwisów ogłoszeniowych, w którym prywatni pożyczkodawcy mogą zamieszczać własne ogłoszenia jest pozyczka-ogloszenia.pl – [url=https://pozyczka-ogloszenia.pl/]Pożyczki prywatne[/url]

    Strona pozyczka-ogloszenia.pl rekomenduje bezpieczne pożyczki gotówkowe od prywatnych pożyczkodawców na dowolny cel, bez zaświadczeń o zarobkach i dochodach. Można w nim odnaleźć kredyty pod weksel oraz zastaw auta, mieszkania, domu czy też dowolnej nieruchomości.

    Pożyczka prywatna online charakteryzuje się w znacznym stopniu prostszą procedurą niż kredyt bankowy chociaż w większości wypadków wymagane jest jakieś zabezpieczenie np. w postaci weksla albo zastawu.

    Sprawdzaj za pośrednictwem pozyczka-ogloszenia.pl bieżące oferty na pewne pożyczki gotówkowe od osób prywatnych.
    [url=https://pozyczka-ogloszenia.pl/programy-partnerskie-czyli-mozna-zarobic-niezle-pieniadze-internecie/]Programy partnerskie, czyli jak można zarobić niezłe pieniądze w Internecie.[/url]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top