KONTAKTORER
En kontaktor er en bryter som kan fjernstyres. Når kontaktorspolen får spenning, vil jernkjernen bli magnetisert. Derfor trekker jernkjernen åket til seg. Kontaktsettet, som er festet til åket, vil følge med i denne bevegelsen.
Kontaktsettet kan koble store strømmer, samtidig som spolen i kontaktoren bare krever en liten strøm for at kontaktoren skal koble inn.
Kontaktor er jo et slags rele men forskjellen på en kontaktor og et rele er at kontaktoren bryter og slutter større strømmer en hva et rele kan. En kontaktor deles inn i ulike kategorier. Disse kategoriene beskriver noe om hvor mange inn og utkoblinger en kontaktor kan slutte og bryte i løpet av x-antall minutter/sekunder uten at den tar skadet av det. Et rele er ikke bygd for å slutte og bryte kontinuerlig på samme måte som en kontaktor. Releet ville raskt ha blitt ødelagt. Søker du “IEC 947-4-1” på Google så finner du mere om kategoriene. Kan sies at mest vanlige brukte kategorie er AC-3 ved en enkel motorstyring.
Når en kontaktor ikke aktiveres ved strømtilførsel så er det som regel
spolen det er noe galt med. Trådene i spolen kan være smeltet av
og derfor vil ikke spolen føre strøm som igjen fører til at jernkjernen ikke blir magnetisert.
Man kan reparere dette selv ved å lodde på tråden fra der den er brytte av
men det er ikke å anbefale da dette førere til en mindre driftsikkerhet.
veldig bra satt opp
🙂
veldig bra 😉
Anonym: takk for det ??
Anonym: takk for det ??
bakgrunnsbildet kunne trengt en oppdatering, ellers vil jeg si at det er ganske bra satt opp 🙂
Anonym: Takk for at du sier i fra 🙂
Jeg har 4-5 sløyfer til varmekabel koblet til kontaktor. Kan en av kontaktene ryke eller ryker hele kontaktorgan ved feil?
Green Kamagra Oral Jelly Discount Tadalafil 20mg viagra Buy Cialis Black Online Que Proscar Vs Propecia