.
Elfag - fagstoff innen elektro, humor og almenn interresse
Loading

Skrevet 13.01.2015 kl.10:23. Ligger i kategorien Norm, Forskrift og lignende

0


NK64 har behandlet spørsmål knyttet til strømføringsevnene for kabler som blir forlagt i hht referanseinstallasjonsmetodene A1 og A2 jfr NEK 400-5-52, avsnitt 52A.6.1, og hvor rørene kablene legges i slisses inn i termisk isolasjon i veggene. På sitt møte 2007-12-06, vedtok NK64 følgende tolkning til spørsmål om rør som blir slisset inn i isolasjon NK64 har i NEK 400-5-53, avsnitt 533.2 lagt begrensninger for valg av merkestrøm overbelastningsvern som skal beskytte PVC-isolerte kabler/ledere med ledertverrsnitt 1,5 mm2, 2,5 mm2 og 4 mm2 forlagt i referanseinstallasjonsmetode A1 og A2. Disse begrensningene er innført for å begrense mulige skadevirkninger som følge av overbelastning av slike kabler/leder mht korrosjon og derav for høye temperaturer ved koblingspunkter i stikkontakter, brytere og koblingsbokser. Begrensningene er ikke med utgangspunkt i at omgivelsestemperaturen for kablene/lederne i føringsveiene blir for høye. 

Bilde under ser du hvordan det skal være. Flere rør må monteres loddrett under eller over 





NEK 400-5-52, avsnitt 52A.6.1 krever ikke at føringsrøret for referanseinstallasjons-metode A1 og A2 ikke kan være omsluttet av isolasjon. NEK 400 krever at føringsrøret skal ligge inntil eller nært inntil innervegg. 

Når føringsrør slisses inn i termisk isolasjon slik at røret kun berører innervegg, vil den aktuelle omgivelsestemperatur for kabler/ledere sannsynligvis bli noe høyere enn forutsatt i tabellene 52A-2 og 52A-4. For kabler/ledere med ledertverrsnitt regulert av NEK 400-5-53, avsnitt 533.2 medfører ikke dette noe problem i og med at vernets merkestrøm er lavere enn kablenes/ledernes strømføringsevne. For kabler/ledere med større ledertverrsnitt enn 4 mm2 må det foretas en risikovurdering, spesielt hvis den aktuelle belastningsstrømmen overstiger 90% av kablenes/ledernes strømføringsevne. 

Installasjonsmetoder som innebærer at kabler/ledninger/rør blir fullt omsluttet av termisk isolasjon er ikke dekket opp av de referanseinstallasjonsmetodene som er gitt i NEK 400-5-52, avsnitt 52A.6.1. NK64 vil sterkt fraråde bruken av slike installasjonsmetoder. Dog legger NK64 til grunn at dersom en slik installasjonsmetode er tvingende nødvendig vil strømføringsevnene for referanseinstallasjonsmetode A1 og A2 jfr NEK 400-5-52, avsnitt 52A.6.1 med de begrensninger som ligger ved valg av vern for overbelastningsbeskyttelse jfr NEK 400-5-53, avsnitt 533.2 være dekkende. 

NK64 påpeker samtidig at dersom flere rør må legges parallelt så må disse legges med avstand og fordeles parallelt med veggens overflate og ikke fordeles innover i isolasjonen.

Loading

Skrevet 13.01.2015 kl.10:12. Ligger i kategorien Norm, Forskrift og lignende

0


Elbil / lading

Lading av elbiler representerer en ny belastning i de fleste elektriske anlegg, og NELFO gir råd og veiledning om emnet. I NEK 400:2014 er det en egen delnorm, 722, som angir krav til ladeuttak og ladestasjoner for elbiler.

Det finnes i dag over 30 000 elektriske biler på norske veier. Bilene må lades og det er i dag et sterkt behov for flere tilpassede ladeuttak rundt om i Norge.

Mange mener at det i løpet av de nærmeste årene vil det bli en eksponensiell utvikling av antall elbiler på norske veier. Etterspørselen etter installasjon av ladepunkter både i boliger, fritidsboliger, borettslag, sameier og næringsbygg i tillegg til utbygging av ladeinfrastruktur langs veiene vil derfor øke i takt med dette.

Det er noen spesielle hensyn som må tas ved valg og montasje av ladeuttak for elbiler:

  • Modus på ladeutstyret
    Modus 1.2 eller 3 for normallading. Modus 4 er hurtiglading
  • Jordfeilbryter
    Alle ladeuttak skal være beskyttet av et 30mA jordfeilvern. Anbefalt type B.
  • Samtidighetsfaktor
    Alltid 1, med mindre lasthåndtering er installert
  • Periodisk kontroll
    Nye krav til periodisk kontroll
  • Ytre påvirkning
    Mekanisk slag, vannintrengning, korrosivt miljø, snø mv.
  • Overspenningsvern
    Bilen skal være beskyttet av overspenningsvern

Installasjonen skal være egnet for forutsatt bruk og det er viktig å avklare hvem som har ansvaret for prosjekteringen, særlig om andre har skaffet ladeutstyret.

Valg og plassering av ladeutstyr må vurderes nøye. Det er ikke alle løsninger som passer overalt. Ladestasjonen må tåle den mekaniske påkjenning den kan bli utsatt for og du må vurdere de klimatiske forholdene på stedet.

NEK 400:2014 - ny delnorm og krav til lading av elbil

Den nye delnormen i NEK 400:2014-722 definerer krav til forsyning og uttak for lading av elektriske kjøretøy.

Lading av elektriske biler skiller seg ut som belastningstype, fordi belastningen er langvarig og høy. Utstyret plasseres ofte i et miljø som gjør at det er utsatt for mekaniske belastninger, samt vanninntrenging.

Til nå har vi ikke hatt noen spesielle krav til montering og beskyttelse av slikt utstyr og nye NEK 400:2014 vil bidra til tryggere og bedre lading av elektriske biler i Norge.



Velkommen! Takk for at du valgte å stikke innom her, det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen et spor før du drar igjen. Legg meg gjerne til som venn på blogg.no og lik gruppen på facebook


Følg oss på facebook!





Støtt elfag.blogg.no med en liten donasjon. Vi ønsker å vidreutvikle bloggen. Om alle som leste dette donerte 40kr så ville dette dekket kostnadene ut året.


Push to mail me

Email me


Siste innlegg

















Hva synes du skal plasseres her i margen? Er din web side så spennende at den fortjener en plass her? Har du andre forslag? Send mail med forslag.

hits