. Elfag - fagstoff innen elektro, humor og almenn interresse
Søk i bloggen!
Loading Searchbox

Skrevet 13.01.2015 kl.10:12. Ligger i kategorien Norm, Forskrift og lignende

0


Elbil / lading

Lading av elbiler representerer en ny belastning i de fleste elektriske anlegg, og NELFO gir råd og veiledning om emnet. I NEK 400:2014 er det en egen delnorm, 722, som angir krav til ladeuttak og ladestasjoner for elbiler.

Det finnes i dag over 30 000 elektriske biler på norske veier. Bilene må lades og det er i dag et sterkt behov for flere tilpassede ladeuttak rundt om i Norge.

Mange mener at det i løpet av de nærmeste årene vil det bli en eksponensiell utvikling av antall elbiler på norske veier. Etterspørselen etter installasjon av ladepunkter både i boliger, fritidsboliger, borettslag, sameier og næringsbygg i tillegg til utbygging av ladeinfrastruktur langs veiene vil derfor øke i takt med dette.

Det er noen spesielle hensyn som må tas ved valg og montasje av ladeuttak for elbiler:

  • Modus på ladeutstyret
    Modus 1.2 eller 3 for normallading. Modus 4 er hurtiglading
  • Jordfeilbryter
    Alle ladeuttak skal være beskyttet av et 30mA jordfeilvern. Anbefalt type B.
  • Samtidighetsfaktor
    Alltid 1, med mindre lasthåndtering er installert
  • Periodisk kontroll
    Nye krav til periodisk kontroll
  • Ytre påvirkning
    Mekanisk slag, vannintrengning, korrosivt miljø, snø mv.
  • Overspenningsvern
    Bilen skal være beskyttet av overspenningsvern

Installasjonen skal være egnet for forutsatt bruk og det er viktig å avklare hvem som har ansvaret for prosjekteringen, særlig om andre har skaffet ladeutstyret.

Valg og plassering av ladeutstyr må vurderes nøye. Det er ikke alle løsninger som passer overalt. Ladestasjonen må tåle den mekaniske påkjenning den kan bli utsatt for og du må vurdere de klimatiske forholdene på stedet.

NEK 400:2014 - ny delnorm og krav til lading av elbil

Den nye delnormen i NEK 400:2014-722 definerer krav til forsyning og uttak for lading av elektriske kjøretøy.

Lading av elektriske biler skiller seg ut som belastningstype, fordi belastningen er langvarig og høy. Utstyret plasseres ofte i et miljø som gjør at det er utsatt for mekaniske belastninger, samt vanninntrenging.

Til nå har vi ikke hatt noen spesielle krav til montering og beskyttelse av slikt utstyr og nye NEK 400:2014 vil bidra til tryggere og bedre lading av elektriske biler i Norge.

Ingen kommentarer




Velkommen! Takk for at du valgte å stikke innom her, det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen et spor før du drar igjen. Legg meg gjerne til som venn på blogg.no og liker gruppen på facebook


Følg oss på facebook!





Støtt elfag.blogg.no med en liten donasjon. Vi ønsker å vidreutvikle bloggen. Om alle som leste dette donerte 40kr så ville dette dekket kostnadene ut året.


Push to mail me

Email me


Nyeste innlegg

















Hva synes du skal plasseres her i margen? Er din web side så spennende at den fortjener en plass her? Har du andre forslag? Send mail med forslag.

hits