Du har kun fått oppgitt en verdig og det er Ik2pmax, du trenger Ik3pmax og hvordan beregner du dette?

 

Ikmaks_formel1.jpg

Og Ik2pmax kan det gjøres det samme for om du kun har oppgitt Ik3pmax.

Ikmaks_formel2.jpg

Ved og bruke tabeller fra montørhåndboka så kan vi få den virkelige kortslutningstrømmen for anlegget. Ved Ik2pmin så er det mest relevant da denne er noe mindre enn oppgitt.

Dim_Ikmax_Ikmin_Formel02.jpg

Dim_Ikmax_Ikmin_Formel01.jpg

 

Zytre er impedansen på forankoplet nett, målt i mΩ /fase. Denne kan beregnes eller plukkes av tabell.

rf er kabelresistans målt i mΩ /fase. (Beregnet etter formel: Rf = ρ × l / A).

0,95 korrigerer for spenningsfall.

kt er en faktor som korrigerer for økt kabelmotstand når temperaturen øker, utgangspunktet er 20°C. Faktorene er:

1,2 for 70°C, 1,25 for 80°C og 1,32 for 100°C.

2 må man multiplisere med fordi strømmen skal gå frem og tilbake i lederne (Ikmin er alltid en én eller tofaset strøm, selv om det er trefase nett).

Hvordan beregne kortslutningsstrøm

Elektrofagarbeider med stor respekt for faget. Liker interiør, design og ingeniør prosjekter. Synes det er morsomt med elektronikk og er en oppfinner på hobbybasis.
Posts created 336

18 thoughts on “Hvordan beregne kortslutningsstrøm

  1. hei jeg sitter med et regne stykke her hvor det er informert at Ik maks er 10kv hvordan finner jeg Ik min uti fra dette ? og andre veien rund.
    takk på forhond hilsen kenneth 😉

  2. kenneth: Hei. For å finne Ikmin så bruker vi montørhåndboka. Vi bruker montårhåndboka for å finne ytre impedans (Zytre) og r fase. For å velge aktuelle verdier fra montørhåndboka så trenger vi å ha fått oppgitt Ikmin i fordeling. Uten noen referanser så vil det være vanskelig og regne ut. Men for å gjøre om Ik3pmax til Ik2pmax så bruker du denne formelen: Ik2pmax= Ik3pmax/ 1.15
    Har du Ik2pmax så ganger du det med 1.15 for å få Ik3pmax. Finnes det ingen andre opplysninger så bruker du Ik2pmax for å finne nødvendige verdier i tabell 5.6a i montørhåndboka side 139. Der har du også formelen for å beregne Ik2pmin lengt ut i anlegget

  3. kenneth: Husk den høyste kortslutningsstrømmen er mest relevant for at man skal velge et vern som har en bryte evne som er lik eller større en Ik3pmax. Om vernets Ics er mindre enn 10kA som det er snakk om i dette tilfelle, så vil det kunne havarere. Så når du får opplyst Ik3pmax så vil en eventuell sensor se at du vet at du må velge ett vern med bryteevne lik eller større enn Ik3pmax. Ik3pmax < Ics

  4. Dette her er IT anlegg. jeg lurer på hvordan man kan finne vilket vern jeg trenger når jeg har verdiene på ik max på 4,5ka ik min 0,8ka.

  5. Anonym: Det står på vernet. Fleste vern tåler disse verdier. Ofte står Ikmax 10kA og Ikmin 0,5kA og da er det bare og velge et vern med disse verdiene.

  6. I montørhåndboka står det at tabell 5.6a gjelder for “Ytre impedans” i IT- og TT-nett, hvilken formel og verdier skal jeg bruke for å beregne Ikmin i en TN-fordeling?

  7. Runar Olsen: Det er mere komplisert og beregne dette på TN så man bruker helst FEBDOC eller verdier oppgitt i oppgave eller netteier

  8. Hvordan kan jeg finne Ik3pmaks og Ik2pmin ved sikringsskapet om jeg har oppgitt verdiene ved K-kassen? Lengden på kabelen fra K-kasse til sikringsskape er 6m. Har funnet ut at jeg trenger en 3x16mm² som inntakskabel.
    Oppgitte verdier ved K-kasse:
    Ik3pmaks: 15 kA
    Ik2pmin: 1,5 kA

  9. Hei!
    Hvordan kan jeg beregne Zfase i et TN-anlegg? Tabellene i montørhåndboka refererer kun til IT og TT anlegg. I læreboka fra elforlaget “Kortslutningsberegninger” har jeg funnet følgende formel for beregning av Ik3pMax i TN-anlegg: Ik3pMax = 1,05 * Un / V3 *Zfase, stemmer denne? 🙂

  10. Lærling: Det er så komplisert at vi rett og slett må få opplyst verdiene eller måle med en eurotester. Derfor du ikke finner noen eksempler på dette noe sted dessverre

  11. Hei!
    Fått i oppgave av fagleder å beregne kortslutningsstrømmene ik2pmin og ik3pmax. For å gjøre dette må jeg først beregne zytre og eneste info jeg har fått er at trafo er på 200KVA og 50m unna anlegget. Motstanden i kabelen er 0.01ohm/m.
    Finner ikke ut av formelen for å beregne zytre. Hjelp?

  12. Eller, i oppgaven før skulle jeg dimensjonere vern og kabel til en industriovn på 3kW. Tenkte ikke over før nå at det hadde noe med neste oppgave og gjøre… Går litt fort her ser jeg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top